Mitä on työnohjaus?

Työnohjaus on oman työn tutkimista, arviointia ja kehittämistä, joka tapahtuu koulutetun työnohjaajan avulla. Se on työhön, työyhteisöön ja omaan työrooliin liittyvien kysymysten, kokemusten ja tunteiden yhdessä tulkitsemista ja jäsentämistä. (lähde: STOry)

Työnohjauksessa pysähdytään miettimään oman työn sisältöä, tekemisen tapoja, työmotivaatiota, työssä jaksamista ja kehittymistä. Se on keskustelua ja dialogia, jossa kirkastetaan työntekijän perustehtävää ja parannetaan psykologista turvallisuutta työssä. Työnohjauksessa saat uusia näkökulmia ja tukea työhön liittyvään pohdintaan, kuten esimerkiksi etä- ja läsnätyön yhdistämineen liittyvään pohditaan. Työnohjaus
ennaltaehkäisee uupumista ja sairaslomia. Työnohjauksessa voidaan käyttää erilaisia toiminnallisia menetelmiä.

Työnohjaus voi olla yksittäisen työntekijän työnohjausta tai ryhmässä tapahtuvaa työnohjausta, joka on hyvä ratkaisu, kun useampi työntekijä haluaa käydä samoja asioita läpi työpaikalla tai löytää yhteiset toiminta- periaatteet työntekoon. Ryhmätyönohjaus soveltuu esimerkiksi erilaisiin organisaation muutostilanteisiin ja auttaa myös esimerkiksi silloin, kun halutaan sovitella työyhteisössä olevia jännitteitä.

- Työnohjaus muodostuu useamman tapaamisen prosessista sekä tapaamisten välillä tapahtuvasta
kokemuksellisesta oppimisesta. Tapaamisissa reflektoidaan työhön liittyviä kokemuksia ja niiden yhteyttä asetettuihin tavoitteisiin. Työnohjaus on prosessi, jolle hyvä varata riittävästi aikaa. Tapaamiset voivat esimerkiksi olla 45 min –1,5 tuntia kerrallaan 2–4 viikon välein.

- Ryhmätyönohjauksessa ryhmän ihannekoko on 3-6 henkilöä. Yhteisötyönohjaukseen osallistuu koko
työyhteisö, myös esihenkilö.

- Työnohjaus on luottamuksellista. Jokaisella osallistujalla on itsemääräämisoikeus sen suhteen, mitä ja miten avoimesti työnohjauksessa kertoo asioista.

-Työnohjaaja pyrkii objektiivisuuteen ja katsoo asioita ulkopuolisen silmin.

- Ohjaaja ei anna suoria ohjeita eikä neuvoja ohjattaville. Sen sijaan hän auttaa kysymyksillään ohjattavia löytämään omia ratkaisuja työn sujuvuuden parantamiseksi, jäsentämään työhön liittyviä tilanteita ja oppimaan
niistä

(lähde: STOry)